16 lipca 2013 r. nastąpią zmiany
w czasie pracy kierowców niepozostających w stosunku pracy
Stanie
się to za sprawą ustawy z 5 kwietnia 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie
drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2013 r., poz. 567), która wchodzi w życie 15 sierpnia br., jednakże jej
postanowienia w zakresie czasu pracy kierowców niepozostających w stosunku
pracy zaczną obowiązywać już po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia (tj. od 16
maja br.). Podstawowe zmiany przewidziane w tym akcie prawnym dotyczą:
·
zastosowania
przepisów ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców do
przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy drogowe oraz osób
niezatrudnionych przez przedsiębiorcę, lecz osobiście wykonujących tak
rozumiane przewozy drogowe na jego rzecz;
·
czasu
pracy kierowców niepozostających w stosunku pracy, który obejmuje ten sam
katalog czynności bezpośrednio związanych z wykonaniem przewozu drogowego, co
pracowników;
·
przyznania
kierowcom niebędącym pracownikami prawa do przerw przeznaczonych na odpoczynek,
przysługujących po 6 kolejnych godzinach pracy w wymiarze 30 minut, gdy czas
pracy w dobie nie przekracza 9 godzin lub 45 minut w pozostałych przypadkach.
Tak jak u pracowników może być ona dzielona na części nie krótsze niż 15 minut,
wykorzystywane w trakcie 6-godzinnego okresu lub bezpośrednio po nim;
·
obowiązku
ewidencjonowania czasu pracy kierowców niebędących pracownikami, który w
przypadku przedsiębiorców wykonujących przewozy osobiście, obciąża samych
zainteresowanych.
Wraz
ze zmianami do ustawy o czasie pracy kierowców wejdą w życie nowe przepisy
ustawy o transporcie drogowym, regulujące odpowiedzialność za naruszenia czasu
pracy przez kierowców niebędących pracownikami. Osoby te będą podlegać kontroli
Inspekcji Transportu Drogowego w zakresie przestrzegania czasu pracy.
22 czerwca br. zmienią się zasady
homologacji
Przewiduje
je rozporządzenie MT,BiGM z 25 marca 2013 r. w
sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep oraz ich przedmiotów
wyposażenia lub części (Dz. U. z 2013 r., por. 407). Akt ten określa m.in.:
·
zakres
wymagań technicznych obowiązujących
w procedurach homologacji typu oraz szczegółowy sposób przeprowadzania tych
procedur,
·
wymagania
alternatywne dotyczące przedmiotów wyposażenia lub części, stosowane w
procedurze homologacji pojazdów produkowanych w małych seriach,
·
limity
pojazdów kwalifikowanych do małej serii,
·
szczegółowe
czynności organów w procedurach homologacji typu,
·
istotne
cechy różnicujące kategorię, typ, wariant lub wersję pojazdu,
·
zakres i
sposób przeprowadzania:
o
badań
homologacyjnych,
o
kontroli
zgodności produkcji,
·
wzory
dokumentów związanych z homologacją typu,
·
wzór i opis
znaku homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części,
·
terminy
ważności świadectw zgodności WE lub świadectw zgodności.
Również od 22 czerwca 2013 r.
będą obowiązywały nowe zasady dopuszczenia jednostkowego pojazdu
Przewiduje
je rozporządzenie MT,BiGM z 26 marca 2013 r. w
sprawie dopuszczenia jednostkowego pojazdu (Dz. U. z 2013 r., poz. 408), które określa
m.in.:
·
zakres warunków lub wymagań technicznych
obowiązujących w procedurze dopuszczenia jednostkowego pojazdu,
·
zakres i
sposób przeprowadzania badań potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków
lub wymagań technicznych w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu,
·
wzory
dokumentów związanych z dopuszczeniem jednostkowym pojazdu,
·
warunki
oceny równoważności wymagań alternatywnych w procedurze dopuszczenia
jednostkowego pojazdu.
Od 25 maja zmieniły się kursy dla
kierowców pojazdów uprzywilejowanych i przewożących wartości pieniężne
Stało
się to na mocy rozporządzenia MT,BiGM z 15 maja 2013
r. w sprawie kursów dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych i pojazdów
przewożących wartości pieniężne (Dz. U. z 2013 r., poz. 603). Określa ono
m.in.:
·
szczegółowe
programy kursów dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych i pojazdów
przewożących wartości pieniężne,
·
szczegółowy
tryb postępowania w sprawie wydania i przedłużenia zezwolenia dla kierowców
pojazdów uprzywilejowanych lub pojazdów przewożących wartości pieniężne,
·
wzór zezwolenia na
kierowanie pojazdem uprzywilejowanym i pojazdem przewożącym wartości pieniężne
oraz wzory innych dokumentów,
·
wysokość opłaty za
wydanie zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym lub pojazdem
przewożącym wartości pieniężne.